فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۵         
  

به گزارش خبرگزاري آريا،دکتر سپيده شفائي، پزشک و دستيار دکتراي تخصصي طب سنتي ايران بيان کرد: گياه شنبليله، يك گياه معطر يكساله است كه طول آن، به 6٠سانتي‌متر مي‌رسد و داراي يك ريشه اصلي عمودي طويل و ريشه‌هاي خزنده و شاخه‌دار بسيار و يك ساقه شاخه‌دار و مدور است. برگ‌ها، مركب از ٣ برگچه و داراي يك دمبرگ هستند كه از يك نقطه، منشعب مي‌شوند و برگچه‌ها، به شكل تخم‌مرغ وارونه يا دوك مانند و كشيده هستند و حدود نصف بالاي پهنک آنها دندانه‌دار است.
افعال و قوا در طب سنتي ايران:
موارد ذيل جهت آشنايي با گياه شنبليله عنوان شده و مصرف آن جهت درمان بايد با مشاوره و زيرنظر پزشک متخصص طب‌سنتي صورت گيرد.
- از برگ آن، به‌عنوان ملين، ادرارآور، قاعده‌آور، اختلالات كبد (سوءالقنيه و استسقاء)، ورم طحال، درد كمر، جگر و رحم و رفع سردي مثانه و قطره‌قطره آمدن ادرار و از تخم آن نيز به‌عنوان ملين، مدر، اشتهاآور، قاعده‌آور، مقوي‌سينه، ريه و معده نام برده شده است.
جوشانده تخم آن به تنهايي يا همراه با عسل: جهت دفع مواد حبس شده و بلغم غليظ و لزج از سينه و رفع سرفه، تنگي‌نفس و گرفتگي صدا و نيز جهت رفع بواسير و شقاق، تحليل ورم‌هاي سرد و سخت، تنقيه امعاء، درمان زخم‌هاي امعاء و دردهاي شكمي، رفع شكستگي استخوان و سستي اعضا و نيز به‌عنوان بادشكن و مسهل مورد استفاده قرار مي‌گيرد. شست‌وشوي سر با آب جوشانده يا خيسانده آن، در از بين بردن شوره سر و تقويت مو مفيد است. شست‌وشوي صورت با آب جوشانده يا خيسانده آن و استفاده از مخلوط شنبليله كوبيده شده با عسل، به صورت ماسك روي پوست صورت، باعث رفع چروك و نيكويي رنگ چهره مي‌شود و تكرار آن، جهت از بين بردن كك و مك و لك‌هاي تيره پوست مفيد است.
نشستن در جوشانده آن، جهت درمان ورم، چسبندگي و ترشحات رحمي، نرم‌كردن رحم سفت و ورم‌هاي سفت آن، بازكردن دهانه رحم و تسهيل زايمان و دفع جفت، مفيد است خوردن جوشانده آن با عسل، قبل از غذا، اثر مليني دارد؛ ولي مصرف آرد تخم شنبليله، سبب سفت‌شدن شكم و رفع اسهال مي‌شود.همچنين شنبليله سبب افزايش ميل و قدرت جنسي مي‌شود.
موارد استفاده در طب نوين:
از مهم‌ترين اثرات اين گياه، كنترل قندخون افراد ديابتيك است كه اين اثر به دليل كاهش جذب موادغذايي به‌خصوص قند به‌دليل محتواي بالاي فيبري آن است. همچنين باعث افزايش اشتها و افزايش وزن مي‌شود؛ به همين دليل در قديم، براي كساني كه بسيار لاغر و ضعيف بودند يا در دوران نقاهت از بيماري به سر مي‌بردند، تجويز مي‌شده است. همچنين، در درمان ريزش مو و آكنه، پيشگيري از كانسر پروستات، كولون و درمان كموتراپيك كانسر پستان نيز مورداستفاده قرار مي‌گيرد. داراي اثرات آنتي‌اكسيدان، ضدالتهابي، ضدميكروبي، تحريك‌كنندگي ايمني، ضدملانوژنز (تيره‌شدن رنگ پوست) و مهار مسموميت‌هاي كبدي و كليوي نيز است. موسيلاژ (لعاب) موجود در دانه آن، جهت موارد زير مورداستفاده قرار مي‌گيرد:
١- به عنوان اكسپكتورانت و نرم‌كننده در برونشيت و گلودرد.
٢- به‌عنوان نرم‌كننده و ملين، جهت رفع يبوست و كاهش نفخ.
٣- به صورت ضماد نرم‌كننده در ضايعات پوستي، لب‌ها و ناخن‌هاي ترك‌دار و سوختگي‌ها.
همچنين به دليل داشتن اثرات ضدالتهابي و ضدميكروبي آن، به صورت ضماد در درمان سلوليت (التهاب پوست)، كورك، جوش، فيستول و زخم‌ها و به صورت قرقره در گلودرد نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.