فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

خبرگزاري آريا- زمان برداشت آن در مناطق آب و هوايي مختلف، متفاوت است. با برخي از خواص و خصوصيات اين ماده مفيد غذايي در ادامه آشنا شويد.
 مارچوبه گياهي سرشار از اينولين، پورين، ويتامين C، بتاکاروتن، ويتامين E، روي، منيزيم، سلنيوم، آسپاراژين، آسپاراژيناز، تيامين، ريبوفلاوين، نياسين، پانتوتنيک اسيد، پيريدوکسين، اسيدفوليک، کولين و… يکي از سبزي‌هايي است که در تمام دنيا در فصل بهار برداشت مي‌شود. البته زمان برداشت آن در مناطق آب و هوايي مختلف، متفاوت است. با برخي از خواص و خصوصيات اين ماده مفيد غذايي در ادامه آشنا شويد.

خواص مارچوبه چيستخواص مارچوبه چيست

در برخي از مناطق دنيا در ماه فوريه معادل با بهمن و در برخي نقاط ديگر در جولاي معادل با تيرماه برداشت مي‌شود؛ اما اوج برداشت آن در اکثر نقاط جهان، در ماه‌هاي فروردين و ارديبهشت‌ماه مي‌باشد.
ساقه‌هايي که چوبي مي‌شوند

تمام سبزيجات بر خلاف محصولات حيواني وقتي برداشت مي‌شود، نمي‌ميرند و همچنان برخي از فعاليت‌هاي متابوليکي خود را حفظ مي‌کند. اين فعاليت‌ها عبارت‌اند از: دريافت اکسيژن، تجزيه نشاسته و قند، آزاد کردن دي اکسيد کربن و … . البته ميزان اين‌گونه فعاليت‌هاي گياه به فعاليت تنفسي گياه بستگي دارد. فعاليت تنفسي مارچوبه از ساير گياهان بيشتر است. به همين علت زودتر از ساير گياهان آب خود را از دست داده، سخت و چوبي مي‌شود. براي جلوگيري از اين فرآيند مي‌توان انتهاي مارچوبه را در يک پارچه مرطوب پيچيد و در يخچال قرار داد. ولي با اين روش حد اکثر تا 48 ساعت بايد گياه را مصرف کرد.
يکي از منابع اصلي پروبيوتيک

مواد غذايي پروبيوتيک که بيشتر در منابع غذايي گياهي يافت مي‌شوند، در دستگاه گوارش تجزيه نمي‌شوند و غذاي مورد نياز براي باکتري‌هاي روده مانند بيفيدوباکتر و لاکتوباسيلوس را فراهم مي‌آورند. اين باکتري ها که از باکتري هاي پروبيوتيک مي‌باشند تجزيه مواد در دستگاه گوارش را تسهيل مي‌کنند و احتمال ابتلا به بسياري از بيماري هاي روده اي مانند سرطان روده، بيماري هاي التهابي روده، آلرژي و… را مي‌کاهند. يکي از پروبيوتيک هاي بسيار مهم اينولين مي‌باشد که از پلي فروکتان ها است؛ و مارچوبه يکي از منابع اصلي اينولين مي‌باشد.
درمان بيماري‌هاي التهابي

مواد ضدالتهابي موجود در مارچوبه عبارت‌اند از: ساپونين A، سارساساپوژنين، پروتوديوسين، ديوسژنين و فلاوونوئيدهاي کورستين، روتين، کامفرول، ايزورامنتين. اين مواد شيميايي از فرآيندهاي التهابي در بيماري‌هاي خودايمني جلوگيري مي‌کنند.سارساساپونين موجود در مارچوبه، يکي از مواد شيميايي بسيار موثر در بهبود بيماري ALS (اسکلروز چندگانه آميلوتروفيک) است؛ که يک بيماري خود ايمني مزمن مي‌باشد. در اين بيماري سيستم ايمني بدن نورون هاي عصبي را به عنوان عوامل بيگانه مي‌پندارد و عليه آن‌ها واکنش‌هاي متعدد التهابي نشان مي‌دهد.
مارچوبه ضد سرطان است

آنتي اکسيدان هاي موجود در مارچوبه عبارت‌اند از: ويتامين C، بتاکاروتن، ويتامين E، روي، منيزيم و سلنيوم. مارچوبه همچنين سرشار از گلوتاتيون مي‌باشد و به نسبت ساير سبزيجات از آنتي اکسيدان هاي بيشتري تشکيل يافته است. اين مقادير بالاي مواد آنتي اکسيداني، راديکال‌هاي آزاد را از بين مي‌برد و منجر به خواص ضدسرطاني مي‌شود. همچنين مواد شيميايي فعال در مارچوبه به علت کاهش التهاب مي‌توانند فعاليت متابوليکي سلول‌هاي سرطاني را تغيير دهند. مطالعات متعددي در رابطه با اثرات ضدسرطاني مارچوبه بر سرطان کبد صورت گرفته است و نشان داده شده که سرطان کبد به وسيله مواد آنتي اکسيداني فعال موجود در مارچوبه متوقف گرديده است.
عليه بيماري‌هاي قلبي و ديابت

مواد آنتي‌اکسيداني و ضدالتهابي موجود در مارچوبه، بسياري از بيماري‌هاي مزمن مانند ديابت نوع 2 و بيماري هاي قلبي را متوقف مي‌کنند. مقادير بالاي ويتامين هاي گروه B در مارچوبه، مسئول اثرات ضدديابتي اين گياه مي‌باشند. ويتامين‌هاي گروه B که در مارچوبه به فراواني يافت مي‌شوند، عبارت‌اند از: B1 (تيامين)، B2 (ريبوفلاوين)، B3 (نياسين)، B5 (پانتوتنيک اسيد)، B6 (پيريدوکسين)، B9 (اسيدفوليک) و کولين. ويتامين‌هاي گروه B نقش مهم و کليدي را در متابوليسم قندها و نشاسته ايفا مي‌کنند و براي مديريت مناسب قند خون ضروري مي‌باشند. اسيدفوليک نيز نقش کليدي در تنظيم هوموسيستئن (که افزايش آن ريسک ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي را افزايش مي‌دهد) دارد.مارچوبه همچنين منبع بسيار خوبي از فيبر محلول مي‌باشد و مطالعات متعدد نشان داده است که فيبر محلول ريسک ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي و ديابت را مي‌کاهد.
بوي بد ادرار

برخي افراد بعد از مصرف مارچوبه، بوي بدي در ادرارشان ايجاد مي‌شود. مواد حاصل از تجزيه مارچوبه در بدن که مرتبط با ايجاد بوي بد در ادرار مي‌شوند، عبارت‌اند از: متان اتيول، کربن دي سولفيد، بوترولاکتون، ترکيبات متعدد سولفوري ديگر و … بدن برخي افراد به دليل اختلالات خفيف ژنتيکي در فرآيند تجزيه و متابوليزه کردن مواد شيميايي موجود در مارچوبه، مواد بوداري را ايجاد مي‌کند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.